Brokerzy ubezpieczeniowi wspierają firmy w zarządzaniu zawartymi przez nie ubezpieczeniami. To osoby wysokokwalifikowane, których działalność nie ogranicza się jedynie do przedstawienia klientowi oferty ubezpieczeniowej. Sprawdź, czym różni się ten zawód od pracy agenta ubezpieczeniowego oraz jak działa broker ubezpieczeniowy na co dzień.
Kto to właściwie jest broker ubezpieczeniowy?
Zawód brokera ubezpieczeniowego różni się od pracy agenta. Najważniejsza różnica polega na tym, że broker działa w interesie klienta, a nie towarzystwa ubezpieczeniowego. Reprezentując firmy, broker dobiera najlepsze rozwiązania, które są korzystne z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Wcześniej jednak klient musi udzielić brokerowi pełnomocnictwa i uprawnić go do wykonywania czynności w jego imieniu.
Taki specjalista pracuje najczęściej na zlecenie firm, które zawierają wiele umów ubezpieczenia różnego rodzaju. Zgodnie z przepisami brokerzy ubezpieczeniowi nie mogą być związani z żadnym towarzystwem ubezpieczeniowym i pobierać wynagrodzenia od podpisanych umów (np. w postaci prowizji).
Warto wiedzieć także, że praca brokera ma poufny charakter i jest uregulowana prawnie. Aby wykonywać taki zawód, należy uzyskać stosowną licencję na działalność brokerską.
Zakres obowiązków brokerów ubezpieczeniowych
Pracując dla swojego klienta, broker ubezpieczeniowy ma wiele różnych obowiązków. Przede wszystkim jest profesjonalnym doradcą, który potrafi dobrać ubezpieczenie, aby firma osiągnęła, jak największe profity. W przypadku przedsiębiorstw brokerzy ubezpieczeniowi zajmują się analizą zagrożeń i ryzyk. Zabezpieczają w ten sposób swoich klientów przed sytuacjami, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest wysokie.
Działalność brokerska polega również na optymalizowaniu kosztów ponoszonych na ubezpieczenia w danej firmie. Broker doradza najkorzystniejsze formy polis przy optymalnej cenie. Brokerzy administrują ponadto ubezpieczeniami swoich klientów, czyli odciążają ich z bieżącego zarządzania polisami i sprawują pieczę nad całą dokumentacją.
Etapy współpracy z brokerem ubezpieczeniowym
Współpraca z brokerem ubezpieczeniowym będzie korzystna dla firmy, która nie chce angażować w tematykę ubezpieczeń własnych pracowników. Jeśli przedsiębiorstwo nigdy wcześniej nie zlecało takich zdań specjalistom, warto dowiedzieć się, jak wygląda to w praktyce.
Audyt ubezpieczeniowy
Pierwszy kontakt z brokerem ubezpieczeniowym zaczyna się od audytu ubezpieczeniowego. Wówczas specjalista analizuje umowy i polisy, które były do tej pory zawierane w firmie. Sprawdzane są tutaj warunki umów oraz zapisy dodatkowe. Broker przedstawia również klientowi warunki współpracy, określając zakres obowiązków i stawkę wynagrodzenia.
Nawiązanie współpracy z brokerem ubezpieczeniowym
Następnie firma nawiązuje współpracę z brokerem, podpisując stosowną umowę. Wiąże się to także z udzieleniem mu pełnomocnictwa. Na tym etapie przeprowadzana jest szczegółowa analiza potrzeb firmy, po czym następuje przygotowanie ofert i zawarcie umowy ubezpieczenia.
Stała obsługa brokerska
Zakres obowiązków brokera ubezpieczeniowego podczas stałej obsługi obejmuje pełne zarządzanie polisami i umowami z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Broker monitoruje wszelkie terminy i organizuje cały proces likwidacji szkód. Obsługuje również spory o odszkodowania z ubezpieczycielami.